Vocht …..een sappig verhaal!

Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water, het vrouwelijk lichaam net iets minder  dan het mannelijk lichaam. We hebben vocht nodig voor ons bloed, de lymfe, de spijsvertering en lichaamssappen maar ook voor het reinigen van ons lichaam.

Wij worden iedere dag weer blootgesteld aan allerlei stoffen die giftig zijn voor ons lichaam. Denk aan fijnstof, pesticiden en medicijnresten. Ook in ons eten en drinken zitten stoffen die ons lichaam als giftig ziet. Cafeïne, alcohol en fytinezuur in granen zijn hier voorbeelden van. Gelukkig hebben wij organen die ervoor gemaakt zijn om die stoffen uit ons lichaam te verwijderen!

De lever en de nieren zijn hier dagelijks druk mee maar ook onze longen en huid doen goed hun best. Dagelijks is er veel werk aan de winkel en daarvoor is veel water nodig. Stel je voor dat je met een soepkom vol water je vloer gaat dweilen, dat schiet niet op. Dat geldt ook voor ons lichaam, er is veel water nodig om goed te kunnen reinigen.

Ja, hoeveel dan eigenlijk?

Een simpele rekensom is je gewicht maal 3 en delen door 100!

Stel je weegt 70 kg dan is dat 70 X 3 = 210 gedeeld door 100 = 2,1 liter per dag.

Deze rekensom geldt tot een max van 3 liter. Bij meer dan 3 liter spoel je teveel mineralen uit en dat is ook weer jammer. Je mag koffie, sappen, limonades, alcohol en zwarte en groene thee niet meerekenen. Deze bevatten namelijk stoffen die je lichaam weer graag wil verwijderen. Het beste is om gewoon water te drinken en een deel mag bestaan uit kruidenthee. Zeker nu het buiten kouder wordt is het fijn om het water warm te drinken!

De eerste keer dat ik dat zelf deed vond ik dat een heel raar idee!

Voor mijn opleiding kreeg ik de opdracht om 2 dagen lang alleen maar warm water te drinken. Ik vond het maar een vreemde opdracht!

Maar zie, ik voelde me er heel erg goed bij en sindsdien drink ik door de dag heen vaak warm water. Het voordeel: je spijsvertering hoeft geen energie te stoppen in het opwarmen van koud water en kan alle energie stoppen in de spijsvertering zelf!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Voor de volgende keer een leuk herfstrecept om samen met de (klein) kinderen te maken.

Groetjes, Lizzy

Glutenvrijdieet… wat mag je dan wel?

Het is nu twee weken geleden dat ik te horen heb gekregen dat ik een glutenintolerantie heb. Toen ik van de arts thuis kwam ben ik op internet gaan zoeken naar een natuurvoedingsadviseur. Gelukkig heb ik er één kunnen vinden die dicht bij mij in de buurt een praktijk heeft en ik kon een paar dagen later al bij haar terecht! Ik heb met haar besproken dat ik graag advies wil krijgen over wat ik wel en niet mag eten met een glutenvrijdieet. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ik geen tekorten krijg aan voedingsstoffen en wil graag weten wat ik ter vervanging kan eten om dit te voorkomen.

Ik werd warm ontvangen bij de natuurvoedingsadviseur. Ik heb eerst mijn verhaal verteld over mijn zoektocht naar de oorzaak van mijn klachten. Vervolgens heb ik verteld wat ik zoal at vóór de diagnose van mijn glutenintolerantie. Iris, de natuurvoedingsadviseur, stelde mij daarna allerlei vragen over o.a. wat ik lekker vind en hoe mijn levenssituatie op dit moment is. Om eerst uit de voeten te kunnen met een glutenvrijdieet heeft Iris mij algemene informatie gegeven over wat ik allemaal wel kan eten. Een uitgebreid voedingsadvies, passend bij mijn leefsituatie en mijn behoeftes, komt in het vervolggesprek. Iris vertelde mij dat de volgende granen van nature glutenvrij zijn:

* De wetgeving schaart haver toch onder glutenbevattende graansoort omdat het gewas vaak besmet is met gluten uit bijvoorbeeld tarwe, gerst en rogge. Let dus extra op met dit graan!

Meel, bloem en kant-en-klare deegwarenproducten kan ik op basis van deze granen wel eten. Het is wel belangrijk dat deze producten voorzien zijn van het gecertifieerde glutenvrijlogo. Dit logo garandeert namelijk dat de producten voldoen aan de gestelde eisen voor veilig glutenvrij eten. Daarnaast is het belangrijk om zelf je gerechten in een schone (glutenvrije) omgeving met schoon keukengerei te bereiden om kruisbesmetting te voorkomen. Aangezien mijn familieleden thuis wel glutenbevattende granen eten betekent dit dat ik voor het bereiden van mijn gerechten eerst een stukje aanrecht schoon moet maken en schone snijplanken, messen, pannen e.d. moet gebruiken.

Momenteel zijn er veel glutenvrije vervangende producten te verkrijgen zoals: brood, crackers, pasta, koekjes, snoepjes. Iris adviseerde mij naast deze vervangende producten ook eens gerechten te maken met ingrediënten die van nature glutenvrij zijn. Zoals yoghurt met noten, zaden, pitten en vers fruit of havermoutpap als ontbijt. Voor de lunch zou ik eens een boerenomelet of een salade kunnen eten. Daarnaast is het zelf maken van brood, cruesli en tussendoortjes ook een goede optie. Je kunt dan zelf bepalen wat voor ingrediënten je gebruikt.

Wanneer ik dagelijks voldoende verse groenten, fruit, glutenvrije granen en een paar keer in de week peulvruchten, noten en zaden eet zal ik alle vitamines en mineralen binnenkrijgen en is de kans op een tekort niet zo groot. Om te voorkomen dat ik een jodium tekort krijg adviseerde de natuurvoedingsadviseur mij om een stukje kombu met de peulvruchten, granen, groente en soepen mee te koken.

Ik ben erg blij met de informatie en eerste adviezen die ik van Iris heb gekregen! Gelukkig houd ik erg van bakken en koken, dus het zelf maken van mijn maaltijden gaat vast goed komen!

Gaan jullie mij volgen in mijn glutenvrije zoektocht?

Ciao,

Bella

Bezoek van Terrasana

Vanmorgen kwam Aart op visite van @Terrasana. Natuurlijk is het altijd leuk om met mensen over natuurvoeding te praten, want de meeste mensen die in deze branche werken delen wel allemaal een zelfde passie voor gezond en lekker eten. Daarnaast was het vanmorgen ook fijn om te merken dat het niet over omzet of alleen over eten gaat, maar dat het meer een totale levenshouding is die ons drijft. Daarbij komen allerlei andere aspecten ook aan de orde, zoals het bouwen van bruggen (ook in onze branche) in plaats van het concurreren met elkaar, het zorgvuldig met elkaar en de maatschappij omgaan, en het geloof in persoonlijk contact om elkaar te inspireren. Dank je wel Aart!

Triangles van TerrasanaUiteraard kreeg ik ook wat lekkernijen, zoals de triangles (die ik morgen door de kinderen laat testen), de vernieuwde Tzaziki (die minder naar mayo smaakt), gerookte aubergine tapanade, en gember pickle voor de sushi (altijd welkom in ons gezin) Komende maand hebben wij al deze producten in het assortiment opgenomen, en het proeverij verslag van de kinderen van de  triangles kun je hier binnenkort lezen!

Tafel dekken met zorg

Vorige week in de herfstvakantie kookte een van een kleinkinderen samen met haar vriendinnen een maaltijd voor ons allen. Het was een lawaai van jewelste, mede door het geruis van hun muziek vanaf mobieltjes en puberend meezingen. Kortom, gezellige boel.

Het kooktrio moest wel even geholpen worden met een focus, maar uiteindelijk kon de tafel gedekt worden. De borden werden lukraak op tafel gezet en het bestek eromheen geslingerd. Toen greep mijn kleindochter in: “zo doen wij dat hier niet!” riep ze verontwaardigd uit naar haar vriendinnen! “De borden horen netjes voor elke stoel geplaatst, de vorken links, en de messen rechts, met het snijvlak naar het bord gekeerd, en de lepel ernaast. Wij dekken de tafel met zorg…” Ik vulde aan dat zij met liefde een maaltijd aan het bereiden waren, en we straks gezellig met z’n allen deze gaan nuttigen, dus dat het alleen maar logisch is dat we ook met aandacht de tafel sfeervol dekken… Ik zag ze even denken waarna ze volmondig beaamden dat het inderdaad logisch is.

Soms kunnen we elkaar gewoon even helpen herinneren aan dingen die zo makkelijk zijn, en zoveel eigenlijk betekenen, maar die we soms lijken te vergeten

Glutenintolerantie… en dan?

glutenvrij - coeliakieGlutenintolerantie… en dan?

Bella het is heel vervelend, maar je hebt een glutenintolerantie

Na maanden van medische onderzoeken voelen die woorden gek genoeg als een bevrijding. Eindelijk is er een diagnose gesteld voor de buikklachten en extreme vermoeidheid waar ik al jaren last van heb.
Glutenintolerantie… Ik heb er weleens over gehoord en gelezen, maar wat is het eigenlijk precies? De arts legt mij uit dat een glutenintolerantie, oftewel coeliakie, betekent dat je geen gluten kunt verdragen. Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Voedsel dat gluten bevat, veroorzaakt bij mensen met een glutenintolerantie een beschadiging van het slijmvlies van de dunne darm. Bij mensen met glutenintolerantie gaan de darmvlokken kapot als deze regelmatig met gluten in aanraking komen.
Naast een glutenintolerantie zijn er ook mensen die een glutensensitiviteit hebben. Bij deze mensen kan door middel van de onderzoeken geen glutenintolerantie (coeliakie) worden vastgesteld. Echter hebben deze mensen wel verschijnselen die zowel doen denken aan glutenintolerantie als aan een prikkelbaar darmsyndroom. Om de precieze oorzaak en een diagnosemiddel voor glutensensitiviteit te vinden zijn momenteel verschillende onderzoeken gaande.

Glutenvrij dieet
Een glutenintolerantie of glutensensitiviteit is niet te behandelen met medicijnen. Maar om de darmwand weer te laten herstellen en om beschadiging, en de daarbij horende klachten, te voorkomen moet je je hele leven een glutenvrij dieet volgen. “Let food be your medicine and your medicine your food”, was het eerste wat in mij opkwam. Wederom een toepasselijke situatie voor de bekende quote van Hippocrates.

Naast wat meegekregen folders en een stencil met internetsites adviseerde de arts mij om een afspraak te maken bij een diëtiste of voedingsadviseur. Hij of zij kan mij goed advies geven over wat ik wel en niet kan eten binnen een glutenvrij dieet.

Terug naar huis maakte het bevrijdende en opgeluchte gevoel van de diagnose toch ook wel plaats voor een verdrietig gevoel. Een glutenvrij dieet zou betekenen dat ik veel dingen waar ik erg gek op ben niet meer zou kunnen eten. Ik laat dat gevoel even los en besluit een afspraak te gaan maken bij een natuurdiëtiste of natuurvoedingsadviseur. Zij of hij zal mij vast goed op weg kunnen helpen!

Ciao,

Bella

Lekker bladeren door een tijdschrift…

Je kent het wel: je zit te werken achter je computer en ineens ga jenatudis - van oorsprong iets anders doen. soms omdat je even op iets anders moet focussen, zodat je je straks weer op je werk kunt concentreren, maar soms ook gewoon “ineens”

Zo klikte ik van hier naar daar, en plots zag ik de digitale versie van het tijdschrift Van Oorsprong, een blad dat Natudis 4 keer per jaar uitgeeft. Het bevat achtergrond info, een verhaal van natuurvoedingskundige Henny de Lint, en ja, ook wat reclame voor hun producten. Toch is het zeker de moeite waard om door te bladeren, en dat kan dus ook online zo bleek…