Boekreview “Gezond Feesten” van Amber Alberda

gezondfeesten

Gezond Feesten

Een van de dingen waar ik enorm blij van kan worden zijn kookboeken. Als ik in een boekenwinkel of in de bibliotheek ben dan is de kookboekenafdeling het eerste waar ik heen loop en bij vrienden en familie neem ik altijd graag een kijkje in de boekenkast op zoek naar bijzondere kookboekenaanwinsten. Ik vind het heerlijk om kookboeken “door te lezen” en inspiratie op te doen. Als er dan ook nog eens prachtige foto’s van de gerechten in staan dan heeft de auteur mij helemaal enthousiast gemaakt!

Omdat ik mijn moeder, Vicky, de afgelopen maanden met het een en ander had geholpen mocht ik van haar een kookboek uitkiezen. Andere kookboekenfanaten zullen denk ik wel begrijpen dat als je zo’n aanbod krijgt je wel even serieus voorwerk gaat doen voordat je er één het kiest. Want ja, eigenlijk wil je ze wel allemaal ;).

Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op het kookboek “Gezond feesten” van Amber Albarda. Wellicht denk je, huh, maar de feestdagen zijn nu toch net afgelopen…? Dat klopt, maar het leuke is dat Amber recepten heeft bedacht voor alle feestdagen. Naast Kerst en Oud & Nieuw staan er recepten voor bijvoorbeeld Valentijn, Pasen en Moederdag. En bovendien, is elke dag niet gewoon een feestje? Helemaal als het ook nog gezond kan met de recepten uit dit boek…!

Wat vind ik van het boek?
Een van mijn beste vriendinnen is al jaren enorme fan van de boeken van Amber Albarda. Hoewel ik in het begin wat sceptisch was vanwege de wat commerciële titels, zoals “Eet jezelf mooi, slank & gelukkig”  moet ik zeggen dat ik na het lezen van haar boeken zelf ook fan ben geworden! Amber Albarda heeft een aantal ‘gewone’ boeken geschreven wat grotendeels bestaat uit hoofdstukken met informatie over voeding, het lichaam en de effecten van het een op het ander. Voor een klein deel bestaan deze boeken uit wat recepten. Naast deze boeken heeft Amber ook nog een aantal kookboeken geschreven. Gezond feesten is hier dus één van.

Het leuke van haar boeken vind ik dat ze op een toegankelijke manier schrijft en dat de recepten vrij makkelijk te maken zijn. Je hoeft niet per se een keukenprins(ses) of bakkoning(in) te zijn om een recept van haar om te toveren naar de werkelijkheid. Het boek Gezond feesten vind ik daarnaast erg mooi visueel vormgegeven, waardoor ik echt zin krijg om het recept te maken.

De ingrediënten uit de recepten zijn vrijwel allemaal goed te verkrijgen in de Nederlandse biologische (web)winkels wat ik zeker een pluspunt vind.

Glutenvrij
Achterop de kaft van het boek staat dat alle recepten zonder toegevoegde suiker, tarwe koemelk en vrijwel zonder gluten zijn. Inderdaad, vrijwel zonder gluten… Wat dus betekent dat er een enkel recept tussen zitten waar speltmeel voor wordt gebruikt. Ikzelf gebruik in dat geval altijd rijst- of havermeel in combinatie met boekweit- of teffmeel. Waarin de verhouding van rijst- of havermeel wel iets groter is dan boekweit- of teffmeel (60-40 of 70-30).

Omdat Amber in haar kookboeken afwisselend recepten heeft geschreven die wel en niet glutenvrij zijn had ik het beter en ook overzichtelijker gevonden als ze per recept duidelijk had vermeld of het glutenvrij is of niet. Vooral voor de mensen die niet glutenvrij hoeven te eten, maar wel graag een glutenvrij (feest)hapje/taartje voor iemand met een glutenvrij-dieet willen maken. Uit ervaring weet ik dat het nogal eens voorkomt dat men denkt dat speltmeel glutenvrij is en om misverstanden te voorkomen zou een duidelijke vermelding wel handig zijn.

Conclusie
Op bovenstaande kritiekpuntje na vind ik het kookboek Gezond feesten (eigenlijk alle boeken van Amber Albarda) echt een aanrader! Vooral de recepten voor crackers, chocoladeletter en aardbeien-ontbijt cakejes wil ik heel graag gaan maken! En uiteraard ga ik daarvoor niet wachten tot Moederdag en Sinterklaas ;). Want een “gewone” chocoladereep en ontbijt cakejes zonder aardbeien zullen vast net zo lekker smaken!

Boekreview “Eet als een expert”

Sinds ik glutenvrij eet ben ik steeds meer geïnteresseerd geraakt in voeding. Voornamelijk naar waar voedingsmiddelen uit bestaan en wat voor effecten dit heeft op de mens, dier, aarde en plant. We leven in een tijd waarin het niet moeilijk is om informatie over voeding te krijgen. Bijna dagelijks staat er wel een artikel in de krant, wordt erover gesproken in een televisieprogramma en via het internet kun je al helemaal urenlang bezig zijn met het lezen van informatie.

Soms voelt het alsof ik door de bomen het bos niet meer zie. Of beter gezegd: “Door de chiazaadjes het tarwegras niet meer zien…”

Ik besloot op zoek te gaan naar (kook)boeken die geschreven zijn door deskundigen en mij betrouwbare informatie kunnen geven. Mijn 1e boek werd “Eet als een expert”.

Waar gaat het boek over?

Het boek “Eet als een expert” is door een team van diëtisten, voedings- en gezondheidswetenschappers geschreven, die naast hun werk ook het online foodplatform I’ am a Foodie beheren. Door het online foodplatform zijn de auteurs tot de conclusie gekomen dat men elke dag geconfronteerd wordt met een oerwoud van informatie over wat gezond is. Echter zijn die berichten op (social)media soms tegenstrijdig en overstemmen vaak genuanceerde informatie van goede bronnen. In dit boek geven de auteurs, aan de hand van wetenschappelijk onderzoek, uitleg over de verschillende voedingsstoffen (o.a eiwitten, vetten, koolhydraten) en de voedingsproducten hiervan (o.a. granen, groente, fruit, suiker, boter en olie). Daarnaast geven ze inzicht in hoeverre dit effect heeft op de gezondheid en wat, wetenschappelijk onderbouwd, waar en niet waar is over bepaalde voedingshypes en -trends.

Mijn mening over het boek

Voor een deel heeft het boek voldaan aan mijn verwachtingen. Echter kwam ik tijdens het lezen van het boek achter dat de auteurs zich voornamelijk in het boek richten op de effecten van voeding in relatie tot chronische ziektes. zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en bepaalde soorten kanker zoals darm- en borstkanker. Aan de hand van diverse onderzoeken waarbij onderzocht is of er een relatie is tussen diverse voedingsmiddelen en bepaalde chronische ziektes bepalen de auteurs of een voedingsmiddel gezond is. De mening van de auteurs kwamen echter niet geheel overeen met mijn visie op voeding, namelijk natuurvoeding. Bepaalde voedingsmiddelen die vanwege hun volwaardigheid binnen de visie van natuurvoeding vallen zijn volgens de auteurs van dit boek juist ongezond. Een voorbeeld hiervan is roomboter, dit omdat roomboter voor een groot deel uit verzadigd vet bestaat en verzadigd vet niet goed is voor je hart en bloedvaten en dus hart- en vaatziektes, overgewicht en diabetes type 2 kan veroorzaken. In de natuurvoeding is men echter wel van mening dat roomboter een gezonde keuze is, omdat roomboter onbewerkt en regionaal te verkrijgen is. Daarnaast wordt juist binnen de natuurvoeding aangeraden om met mate natuurlijk verzadigd vet te eten aangezien je lichaam ook dit vet nodig heeft en het ook goede voedingsstoffen, zoals vitamine D, bevat.

Verder wordt in het boek beschreven dat biologische groenten en vlees niet gezonder is. De conclusie hiervan hebben de auteurs gebaseerd op onderzoeken naar de voedingswaarde van biologische groenten versus reguliere groenten. In deze onderzoeken waren namelijk geen of slechts kleine verschillen te zien. Daarnaast hebben de auteurs deze conclusie getrokken aan de hand van een onderzoek waarin geen bewijs is dat mensen die biologisch eten gezonder zijn dan mensen die wel biologisch eten. Ondanks dat ze het hoofdstuk afsluiten dat men om andere redenen zoals het welzijn van de dieren ervoor kan kiezen om biologisch te eten vind ik deze conclusie zeer eenzijdig belicht. De auteurs belichten bijvoorbeeld totaal niet volledig de kant van wat het impact van niet-biologische groenten en vlees heeft op aarde, plant, dier en mens.

Anderzijds kwamen een aantal onderwerpen en conclusies van de auteurs wel overeen met de visie van natuurvoeding. De auteurs gaven bijvoorbeeld het advies om voeding zo puur en vers mogelijk te eten. Hiermee bedoelen ze met name geen “Ultra-processed foods” (= voeding dat in een fabriek is gemaakt, en waar onnodige middelen aan toegevoegd zijn), maar er wordt niet gesproken over regio en seizoenen. Ook geven de auteurs wel goede informatie over de impact van het (veelvuldig) consumeren van vis en vlees op de aarde, het uitsterven van bepaalde vissoorten en de vervuiling van de zee.

Conclusie

Wanneer je je net zoals ik meer wilt verdiepen in natuurvoeding dan zal je met dit boek, naar mijn mening, niet een volledig beeld krijgen. De visie van de auteurs komt niet geheel overeen met mijn visie van natuurvoeding en daardoor kon ik mij dus ook niet altijd vinden in de conclusies. Toch vind ik dat de auteurs de lezer wel leert om kritisch naar informatiebronnen te laten kijken. Het zit nou eenmaal in de mens om mooie praatjes te geloven en wonderen te zien verrichten. Echter is in de meeste gevallen van voedingshypes de producent de enige die hierbij welvaart.

Daarnaast heb ik ook nuttige informatie uit dit boek verworven en vond ik dat in het boek erg leuke en lekkere recepten staan die ik nog met regelmaat maak!

Recept: Noten-zadenrepen met cacao en bijenpollen

bellasnotenzadenreep

bellasnotenzadenreep

Allereerst, lieve lezers, de beste wensen voor 2018! Zoals ik in mijn eerdere blog heb geschreven ben ik enorm gek op de feestdagen in december. Ondanks dat het de afgelopen maanden nog best zoeken was naar lekkere glutenvrije alternatieve gerechtjes, hapjes en lekkers voor bij de thee, heb ik enorm genoten van alles tijdens de feestdagen!

Na al die gezellige maar ook wel drukke dagen, is januari voor mij vaak een maand waarin ik weer wat meer balans probeer te krijgen. Dit doe ik door bewuster te zijn van de inspanning en ontspanning die ik dagelijks heb, meer te focussen op mijn wensen en doelen, maar ook door weer wat bewuster te zijn van mijn voeding.

Sinds ik glutenvrij eet ben ik meer noten en zaden gaan eten dan voorheen. Naast dat ik de smaak erg lekker vind bevatten alle noten en zaden verschillende voedingsstoffen die belangrijk en goed zijn voor de gezondheid. Omdat ik in de maand januari wel een extra boost aan voedingsstoffen kan gebruiken heb ik een recept voor noten-zadenrepen bedacht. Deze repen bevatten naast de noten en zaden ook andere belangrijke ingrediënten met bio-actieve stoffen die bijdrage aan de preventie van het behouden van een goede gezondheid.

Cacao (theobromine). Deze stof heeft een sterke anti-oxidantwerking op het lichaam. De flavonoïden uit cacao beschermen o.a. de bloedvaten.

Havervlokken en lijnzaad bevatten slijmstoffen. Deze stoffen vergemakkelijken de ontlasting, houden slijmvliezen vochtig, verbeteren spijsvertering, verminderen irritaties van de slijmvliezen, dempen hoestprikkel en geven verhoogde afweer tegen bacteriën.

Bijenpollen vallen onder de bijenproducten. Deze producten hebben een immuun versterkende en beschermende werking tegen virussen en bacteriën. Ze zijn daarnaast rijk aan B-vitaminen, mineralen (zoals magnesium, calcium, zink, ijzer en mangaan) en sporenelementen.

Noten en zaden zijn rijk aan vitamine E wat een ondersteunende werking op het lichaam heeft. Vitamine E houdt namelijk de cellen gezond. Pompoenpitten specifiek hebben ook nog een anti-parasitaire werking.

Ingrediënten droog mengsel

Ingrediënten vochtig mengsel

Optioneel: pure chocoladelaag

Bereiding

Doe de droge ingrediënten in de keukenmachine en zet deze kort aan. Niet te lang, want je wilt dat het resultaat knapperig wordt. Schep het mengsel in een kom en zet weg.

Doe alle ingrediënten voor het vochtige mengsel in de keukenmachine en pureer dit. Mocht je keukenmachine niet krachtig genoeg zijn, dan kun je eventueel ook een scheutje water hieraan toevoegen.

Schenk het vochtige mengsel over de droge ingrediënten, voeg de havervlokken en het sesamzaad toe en roer alles goed door elkaar.

Schep het beslag in een met bakpapier beklede bakvorm van 28 bij 18 cm en duw het mengsel goed aan zodat er geen lucht meer in zit.

Vind je een laagje pure chocolade over de repen lekker? Doe dan de kokosolie, cacaopoeder, honing in een steelpannetje. Verwarm dit al roerend op een laag vuurtje. Giet het over het beslag heen en zet ongeveer 30 minuten in de koelkast.

Snijd in repen, verpak ze in papier en bewaar in een luchtdichte trommel. Ze blijven ongeveer een week goed in de koelkast.

Hebben jij in januari ook altijd weer zo’n behoefte aan balans? Op welke manier zoek en krijg jij die het beste? Mocht je tips hebben dan hoor ik dat graag!

Ciao,

Bella

Goede voornemens : zorg voor je lichaam met een “heet water kuur”

Heet water kuurBegin januari willen veel mensen extra goed voor hun lichaam zorgen. De heerlijkheden van de kerstdagen zijn voorbij, en het is “back to basic”. Er zijn veel manieren om je lichaam te reinigen, maar sommigen zijn drastisch, en niet geschikt voor iedereen. Het is belangrijk dat je een manier vindt die bij je past, want alleen dan hou je het vol, en zorg je dus goed voor jezelf!

Een zogenaamde “Heet water kuur” is een toegankelijke manier om te beginnen. Er is eigenlijk een verschil tussen reinigen en ontgiften, maar omdat het laatste toch ook ietwat drastisch klinkt voor velen, kies ik ervoor om dit een reinigingskuur te noemen. Het helpt je lever, die zorgt weer dat toxische stoffen afgebroken worden en daarna uitgescheiden. Door de lever op deze manier te ondersteunen, voel je je vaak fitter worden, meer in balans, of rustiger. Hoe dat precies zit vertel ik een andere keer. Nu terug naar de kuur:

  • kook 1,2 liter water, en laat het 20 minuten doorkoken
  • snij kleine plakjes gember (verwarmend) en kurkuma (anti-oxidant)
  • schenk het water in een goede thermoskan en voeg de gember en kurkuma toe

Drink de hele dag het hete water als “thee”, het liefste voor 3 uur, want dan is de lever het meest actief. Verder blijf je gewoon eten en drinken zoals je normaal doet. Meestal voel je wel na een aantal dagen dat je bijvoorbeeld minder behoefte hebt aan (veel) koffie, of andere belastende voeding. Dat is extra mooi meegenomen.

Drink het heet water met de gember en kurkuma 5 dagen lang en neem daarna 2 dagen “rust”. Herhaal dit 3 keer, met daarna minstens een week pauze. Eventueel kun je daarna weer herhalen, of een langere kuur doen. Kies dan voor tien dagen reinigen, 3 dagen niet, en herhaal dat ook 3 keer.

Ik ben gisteren zelf ook weer begonnen. Net als meestal, voel ik me de eerste dagen eerder slapper en heb hoofdpijn, dan fit. Maar gelukkig weet ik inmiddels uit ervaring, wordt het over een paar dagen weer beter…